Header Ads Widget

Najnowsze

6/recent/ticker-posts

Dwa miliony więcej dla wykonawcy ścieżki rowerowej.


Gmina Kołbaskowo jest liderem projektu „Ścieżka rowerowa na historycznej kolejce wąskotorowej Casekow-Penkun-Odra przez gminy Casekow-Penkun-Krackow-Grambow-Kołbaskowo Gmina Kołbaskowo, Gmina Krackow, Gmina Grambow, Gmina Casekow, reprezentowana przez Urząd Gartz (nad Odrą)”, który był realizowany wspólnie ze stroną niemiecką. 

Inwestycja powstawała w trybie zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca musiał zrobić projekt, a następnie uzyskać pozwolenie na budowę i przystąpić do niej. W 2023 roku gmina podpisała aneks na mocy którego zwiększono wynagrodzenie wykonawcy o ponad 2 miliony złotych. O sprawie pisaliśmy w artykule Urząd zalicza wpadki jedną za drugą, a to się odbija na kasie gminy.

- Gmina Kołbaskowo zawarła w dniu 14 sierpnia 2023 r. aneks do umowy o roboty budowlane z dnia 23 czerwca 2021 r. zwiększający wartość wynagrodzenia Wykonawcy oraz termin realizacji umowy inwestycji związanej z budową „Ścieżki rowerowej na historycznej kolejce wąskotorowej Casekow-Penkun-Odra przez Gminy Casekow-Penkun-Krackow-Grambow-Kołbaskowo” o kwotę 1.900.000,00 zł netto, 2.337.000,00 zł brutto - informuje nas Janusz Kwidziński, Sekretarz Gminy Kołbaskowo.

Linia CPO powstała w 1899 roku, miała 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow, skąd przebiegała w kierunku północnym docierając do miasta Penkun. Dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w którego pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin Gumieńce, natomiast stacją końcową były Pomorzany Wąsk. w Szczecinie. Przykładowo, w 1935 roku kolejką przewieziono 93 tys. pasażerów oraz 125 tys. ton towarów.

Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. W rejonie Karwowa zachował się nasyp, który przeciął duży akwen (patrz zdjęcie). Dodajmy, że przebieg dawnego szlaku dobrze widać na mapie Google, tworzy go linia drzew i krzewów

Prześlij komentarz

0 Komentarze