Header Ads Widget

Najnowsze

6/recent/ticker-posts

Bezpieczniej i jaśniej na peronach: ponad 62 tysiące lamp LED na kolei.


Sieć kolejową oświetla już ponad 62 tysiące lamp LED. Polskie Linie Kolejowe S.A. montują energooszczędne oświetlenie na peronach, w przejściach i na przejazdach kolejowo-drogowych, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i komfort podróży. Nowe światło na kolei to mniejsze zużycie energii elektrycznej i niższa emisja CO2. Działanie zarządcy infrastruktury wpisuje się w idee Europejskiego Zielonego Ładu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały już ponad 62 tysiące punktów oświetleniowych w technologii LED na ponad 4 tysiącach obiektów – peronach, przejściach podziemnych, kładkach, przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki takim działaniom zwiększa się nie tylko bezpieczeństwo podróży, ale i efektywność energetyczna oraz poprawia wydajność ekologiczna.

Oświetlenie w technologii LED zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort korzystania ze stacji i przystanków. Wprowadzane rozwiązania to także dobre zmiany dla środowiska – nowe oprawy to mniejsze zużycie energii i niższa emisja CO2. Porównując do wcześniej używanych opraw rtęciowych czy sodowych, roczne użycie opraw LED pozwala na oszczędność energii elektrycznej na poziomie około 12 400 MWh. Odpowiada to zapotrzebowaniu na energię elektryczną ponad 6500 gospodarstw domowych. Zmiana opraw oświetleniowych na LED to nie tylko oszczędność, ale także korzyść dla środowiska - roczna redukcja emisji CO2 o ponad 8500 ton. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar lasu sosnowego jest w stanie wchłonąć rocznie jedynie 20 ton CO2.
LED-y na kolei: bezpieczeństwo i komfort podróży

W 2023 roku tylko w ramach prac remontowo - utrzymaniowych wymieniono ponad 1200 szt. opraw, m.in. w Białymstoku czy Zwardoniu. Wymianę starych opraw oświetleniowych PLK S.A. zrealizowały również na kładkach dla pieszych m.in. w Grajewie, Bielsku Podlaskim oraz na stacjach Białystok Starosielce i Czarna Białostocka, oraz m.in. na peronach: Parlin, Pruszcz Pomorski, Trzciniec, Pawłowice.

Nowe źródła światła montowane są dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ze środków unijnych i budżetowych. W 2023 roku LED-y zamontowane zostały m.in. na trasach Poznań Główny – Szczeciny Główny, (m.in. w Ziemomyślu, Dolicach), Sokółka-Suwałki, Białystok- Czeremcha, Oleśnica- Chojnice, Czyżew- Białystok.

Z energooszczędnego oświetlenia od ubiegłego roku korzystają także podróżni m.in. na peronach stacji i przystanków Mielec, Rzeszów Centrum, Przemyśl Wschodni, Warszawa Zachodnia, Ostrowiec Świętokrzyski, Koziebrody, Kolno. LED-y zainstalowano na nowych przystankach Grochowiska i Kraków Grzegórzki.

Energooszczędne światło to inwestycja w trwałość i oszczędność

Główne zalety opraw typu LED to mniejsze zużycie energii, dłuższa żywotność i bezawaryjność. Dzięki możliwości regulacji intensywności świecenia LED-y mogą pracować bezawaryjnie przez około 12 lat, co przekłada się na redukcję emisji CO2 oraz przynosi oszczędność kosztów utrzymania i energii dla Spółki. Przy aktualnych cenach energii elektrycznej eksploatacja posiadanego oświetlenia LED-owego przekłada się na roczne oszczędności rzędu ponad 13,5 mln zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmują liczne działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Oprócz montażu oświetlenia w technologii LED, PLK S.A. wykorzystują również energię słoneczną z instalacji fotowoltaicznych. Spółka stosuje także termomodernizację budynków i wymianę instalacji grzewczych, co przyczynia się do dalszego zwiększenia efektywności energetycznej. Działania zarządcy infrastruktury wpisują się w idee Europejskiego Zielonego Ładu i postawionego przez Komisję Europejską celu neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku.

Dodatkowo, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dołączyły do inicjatywy Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), której celem jest ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh do 2030 r. przez sektor kolejowy. CEEK zrzesza rynek kolejowy dążący do oszczędzania energii i jej efektywnego wykorzystania. Ta inicjatywa pokazuje, że sektor kolejowy jest gotowy do podjęcia wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Prześlij komentarz

0 Komentarze